De eerste lesweek

18 september 2016 - Beijing, China

Hoi allemaal! Het is inmiddels weer een week verder, de tijd lijkt wel voorbij te vliegen!

Zondag heb ik eindelijk weer gesport door een work-out binnen te doen met Cynthia. Er is op de campus ook een grote fitness waar ook groepslessen worden gegeven met dansen. Dus misschien ga ik wel een sportkaart nemen, maar ik weet het nog niet zeker want het is niet heel goedkoop. Daarna hebben we snel baozi gehaald en hebben we met Masashi, Anna, Luigi en Pietro op mijn kamer overlegd over wat we gaan doen in onze vrije week. We hebben dit semester een week vrij en dat is de eerste week van oktober want dan is er een National Holiday. Dus dan wil ik de kans grijpen om te gaan reizen. Ik wil graag naar Inner Mongolië, maar het was lastig om met z’n allen eruit te komen. We moesten snel beslissen omdat veel treinen al uitverkocht waren doordat dus heel China in de National Holiday op pad gaat. Morgen beslissen we verder.

Maandag was mijn eerste schooldag, de eerste les was al om 8 uur ’s ochtends. Ik had meteen Chinees, het was wel leuk maar heel erg moeilijk. We zijn begonnen om Pinyin te leren, de verschillende tonen, klanken, intials, finals. De leraar zei het voor en wij zeiden het na, de klas is klein we zijn met 13 mensen. Dus dat is wel fijn maar ook erg intensief en de leraar praatte amper Engels. Dus ik begreep niet zo veel van wat ze allemaal zei. De eerste dag was gelijk heel druk, want ik had tot 10 uur Chinees, daarna tot 12 uur scientific writing and communication in science. Toen snel lunch met Cynthia en Pierre om te bedenken of we naar Inner Mongolië wilden samen. De kantine was zo druk echt niet normaal, we hebben nog net een zitplaats kunnen krijgen. Waarschijnlijk komt het omdat nu het semester met de lessen officieel begonnen is. Daarna had ik weer Chinees en toen had ik readings in world history, wat gegeven werd door een Nederlandse professor dus dat was wel grappig. Alleen 9 uur achter elkaar les van 08.00 tot 18.00 met alleen een lunchpauze, is wel echt veel te lang. Ook vond ik de Engelse vakken niet heel interessant, dus ik hoop dat ik genoeg punten kan krijgen voor alleen de Chinese language course zodat ik de andere vakken kan laten vallen. Ik had met Pierre en Cynthia besloten om naar Inner Mongolië te gaan, dus na de lessen hebben we snel de treinkaartjes gekocht en zijn we daarna gaan eten met Hugues, ook een jongen uit Frankrijk. Daarna heb ik nog geleerd en met de rest bijgepraat.

Dinsdag moest ik weer vroeg op, het is erg lastig om zo vroeg op te staan. Het lukt met telkens niet om genoeg tijd te hebben voor ontbijt in de kantine, dus ik eet wat fruit. Met Chinees gingen we weer verder met het leren van de klanken en tonen etc. want het is heel moeilijk om alles op de goede manier uit te spreken. Toen heb ik geluncht met Cynthia, Alex en Carl, twee jongens uit Duitsland die bij me in de klas zitten. Zij wisten dat er een 2e verdieping was in de grote kantine, waar meer keuze was. Iets duurder maar nog steeds supergoedkoop en wel heel lekker. Daarna hebben we nog wat dingen opgezocht voor onze trip en toen had ik weer Chinees. Aan het einde van de les kregen we opeens als huiswerk om 20x de karakters van een bladzijde met woorden te schrijven voor de volgende dag, terwijl ze alleen nog maar 3 basisregels had uitgelegd. Toen ik na de les huiswerk ging maken met Pierre, vertelde hij me dat ik sommige karakters in een andere volgorde moest schrijven. Dus ik vond het erg raar dat ze ons niet meer uitleg hebben gegeven of ons er meer over hebben geleerd, voordat we meteen zoveel huiswerk hierover kregen. Toen Cynthia klaar was met haar les hebben we andere treinkaartjes gekocht, omdat we naar meerdere plekken gaan en toen zijn we daarna gaan eten. ’s Avonds kon Lodewijk me gelukkig helpen met de volgorde waarin ik een karakter moet opbouwen, want ik wilde het wel meteen goed aanleren. Anna had zich in haar duim gesneden dus ik heb met de hulp van mijn moeder haar verbonden met de EHBO spullen die ik bij me had. Dus het is allemaal goed gekomen gelukkig. Ik ben nog een tijd bezig geweest met het schrijven van de karakters, maar ik heb het afgekregen gelukkig.

Woensdag was ik echt heel moe, omdat ik telkens vroeg op en het me niet lukt om vroeg te gaan slapen door huiswerk en/of dingen regelen. Ik viel bijna in slaap en voelde me ook niet zo lekker, maar ik heb de lessen overleefd gelukkig. Het was wel heel moeilijk want we kregen allerlei grammatica die niet werd uitgelegd. We moesten alleen 5 minuten regels lezen en daarna er meteen mee oefenen. ’s Middags heb ik baozi gegeten met Cynthia en Fanny, een meisje uit Zweden. Daarna ben ik met Pietro naar het computer centrum geweest en hebben we huiswerk gemaakt.  Ook begon er opeens een Chinese jongen tegen me te praten, hij vroeg of ik Chinees studeerde en hij wilde graag zijn Engels verbeteren en hij kon me dan helpen met Chinees. Hij was aardig maar zijn Engels was echt heel slecht, dus ik kon niet goed met hem communiceren. Toen heb ik gegeten met Cynthia en nog wat huiswerk gemaakt. ’s Avonds ben ik met Pierre en Hugues naar de Houhai area en hebben we daar gedronken met Luigi, Pietro, Anna en Miao ook uit Italië. Het was een groot meer, heel mooi verlicht met allerlei barretjes eromheen.

Donderdag was iedereen vrij, want het was het Mid-Autumn festival. Dus ik heb lekker uitgeslapen en daarna ben ik naar Wudakaou gegaan om Pierre te meeten. We hebben mooncakes gezocht samen met Cynthia, Elena uit Italië en Anton uit Zweden, die ook bij mij in de klas zit. Met het Mid-Autumn festival wordt de maan vereerd en worden er dus moon cakes gegeten. Dat is een heel klein gebak achtig iets met vulling erin. We hadden er eentje met zwarte sesam pasta, red bean paste en meloen geprobeerd. Die met meloen was best lekker maar die andere vond ik niet zo. Toen hebben we naar een cafe gezocht waar we gepraat hebben en geleerd want ik had op vrijdag een toets. Daarna zijn we wat eten gaan zoeken, daar hebben we gewacht op Pietro, Luigi, Anna en zij waren nog anderen tegengekomen. Het eten was heel lekker. Eindelijk ook wat meer vegetarische keus en wat anders dan op de campus. Vegetarische dumplings, tofu en groenten. Toen ik thuis kwam heb ik nog even geleerd en ben ik daarna snel gaan slapen.

Vrijdag ging de test best goed, ik ken de spelling en grammatica regels wel maar ik begrijp ze niet. Ze gebruiken hier een hele andere manier van lesgeven. Het is veel meer stampen en herhalen en bijna geen uitleg over hoe iets zit. Dit is best lastig want ik ben gewend om iets uitgelegd te krijgen, dan het te oefenen zodat ik het dan begrijp en onthoud. Hier wordt iets gewoon vaak herhaald zonder uitleg, dus ik heb geprobeerd meer vragen te stellen vandaag. Hopelijk kan ik een beetje wennen aan deze manier van lesgeven. Wel werd nu de volgorde van de karakters uitgelegd gelukkig. Daarna heb ik met Pierre en Cynthia geluncht en hebben we de hostels geboekt en hebben we nog wat dingen uitgezocht voor onze reis. Daarna heb ik besloten om een sport abonnement te nemen, bij een grote sportschool op de campus. Je kunt er fitnessen maar er zijn ook groepslessen. Ik heb meteen met Anna en Cynthia gesport. Het voelde wel goed om weer te sporten, maar de apparaten hier waren wel wat oud. Daarna hebben we weer in de kantine gegeten en ben ik gaan chillen en heb ik mijn blog weer bijgeschreven. De afgelopen dagen is de smog volgensmij al best erg, de lucht is erg grijs en er zijn al veel mensen die met een masker op lopen. Ook voelt de lucht niet erg goed, een paar mensen om me heen zijn ook ziekig en ik begin ook last te krijgen van mijn keel en vandaag ook een beetje hoofdpijn. Ik weet niet of het door de smog komt, maar de smog kan sowieso nooit goed zijn dus ik ga proberen zo snel mogelijk maskers te kopen. Ik wist wel dat er smog zou zijn, maar ik had niet verwacht dat het er nu al zou zijn. Ook is het al een beetje aan het afkoelen, soms is het ’s avonds best fris.

Zaterdag heb ik met Cynthia in de kantine gebruncht, daarna hebben we boodschappen gedaan in de Wumart in de campus. Ik heb nog meer muggenspul gekocht en ik heb maskers gekocht. Waarschijnlijk heb ik betere nodig, maar voor nu is iets beter dan niets. Verder fruit voor mijn ontbijt en yoghurt voor Anna. Ze voelt zich niet lekker, want waarschijnlijk is haar verstandskies die aan het doorkomen is aan het ontsteken. Dus ze kan alleen drinken. ’s Middags heb ik een planning gemaakt voor onze reis naar Inner Mongolië met Cynthia en Pierre, en ook gechillt met Anna, Pietro en Luigi. Toen zijn we naar Liudaokou gegaan waar een fake market was met allerlei dingen. Daar heb ik een waterproof jas en een rugzak gekocht om te gebruiken voor het reizen. Voor 155 yuan dus dat is ongeveer 20 euro, doordat ik kon afdingen. Daarna heb ik met thuis gefacetimed en ben ik naar Wudakaou gegaan omdat Alex me had uitgenodigd voor zijn verjaardagsetentje. Het was erg gezellig en we waren bij een Koreaans bbq restaurant. Ik heb veel nieuwe mensen leren kennen en we hebben lekker gegeten en gedronken. Daarna ben ik naar de uitgaansbuurt in Wudakaou geweest en daar heb ik nog gedanst met Pietro en Cynthia.

Zondag heb ik uitgeslapen en geluncht. Anna voelt zich gelukkig beter omdat ze antibiotica mocht nemen van haar tandarts in Italië. Dus daarna ben ik naar Wudakaou gegaan met Anna en Pietro. Daar hebben we heel de middag in een café geleerd samen met Pierre en Hugues. Het was gek om de uitgaansbuurt bij daglicht te zien, het zag er zo anders uit. Chinees is best wel moeilijk en ik heb veel meer lesuren dan in Nederland. Ook buiten school heb ik best wel veel huiswerk of een toets elke dag. Dus dat is jammer, want ik had gedacht dat ik wel wat meer vrije tijd zou hebben om leuke dingen te doen en/of om nieuwe mensen te leren kennen. ’s Avonds hebben we gegeten in de kantine, het was inmiddels echt heel koud buiten opeens. Daarna heb ik met Anna gechillt en heb ik weer mijn blog geschreven. Hopelijk gaat het ritme, het Chinees en alles een beetje wennen en gaat het binnenkort wat makkelijker allemaal.

1. Friedo:
    22 september 2016
    ha Milon,
    Leuk dat je een weblog schrijft. Veel en hard werken en leren. Tja.... echt Chinees. Leuk dat je veel al veel vrienden hebt. Veel plezier! Liefs pap
  2. Ron:
    2 oktober 2016
    He Milon, gaaf om te lezen allemaal en leuk dat je zoveel internationale vrienden hebt. Ik kan me voorstellen dat vroeg opstaan lastig voor je is, tijdens je laatste jaren in Woerden was je vaak een echte uitslaap-kampioen. Wat ik me afvraag, is buiten de deur eten beter, goedkoper of makkelijker voor je of kook je ook wel eens zelf? Enne... als je zo'n cool (not) maskertje koopt wil ik wel even een foto zien ;-) Succes met alles!!
    Ron