Mijn semester aan de Peking University is begonnen!

11 september 2016 - Beijing, China

Hoi allemaal! Ik liep heel erg achter dus vandaar dat ik nu ook gelijk mijn 2e blog post.

Dinsdag 30 augustus was het zo ver, de dag dat mijn Peking University (PKU) avontuur echt begon was aangebroken. Na alles te hebben ingepakt ben ik met de taxi naar de Zhongguanyuan Global Village gegaan. Het bestaat uit een aantal gebouwen met kamers. Daar heb ik ingecheckt en kwam ik meteen Cynthia, ook een Nederlands meisje, tegen en we hebben WeChat uitgewisseld om elkaar te kunnen bereiken. Ik moest bij de receptie meteen 3 maanden huur en borg betalen, maar dat had ik niet allemaal contant dus ik ben later gaan pinnen en teruggegaan om te betalen. Mijn kamer is op de 1e verdieping in gebouw 4 en ziet er best wel goed uit. Er staan al een kledingkast, bureau/kast en bed dus dat is fijn en het is groter dan ik had verwacht en ook groter dan mijn kamer in Leiden. Toen heb ik mijn wifi geprobeerd te fixen maar de mensen bij de receptie spreken slecht engels en de schoonmakers die in het gebouw rondlopen kunnen helemaal geen Engels. Dus toen werd mijn buurmeisje erbij geroepen omdat zij wel Engels kon, zij heeft me uiteindelijk geholpen met internet. Ook heeft ze me de algemene ruimte laten zien met wasmachines, droger, magnetron en een inductieplaat. Verder een studieruimte op een andere verdieping en een ruimte om je was te laten drogen op de bovenste verdieping. Het was al laat dus toen heb ik gegeten, gelezen,mijn spullen een beetje opgeruimd en daarna ben ik gaan slapen.

Woensdag heb ik geluncht met Cynthia in de buurt van de Global Village, we konden het gelijk goed met elkaar vinden dus dat was fijn. Ook omdat we gewoon in het Nederlands konden praten. Daarna hebben we de campus verkend, om daar te komen vanaf waar ik woon moet je een brug over een drukke, grote weg. We hebben het international student center en de het gebouw voor Chinese as a Second Language gevonden. Ik ga Chinees volgen met daarnaast een paar vakken in het Engels. Ook hebben we een sportschool gevonden en een kantine, die allebei heel groot waren. We zijn na het avond eten wat gaan drinken in Wudakao (studentenbuurt in Beijing).

Donderdag ben ik weer gaan lunchen met Cynthia en daarna zijn we op zoek gegaan naar een supermarkt. We hebben na 20 minuten lopen een supergrote Carrefour gevonden waar we wel een paar uur in hebben rondgelopen, uiteindelijk hebben we fruit, 10 liter water en nog wat andere dingen gekocht. Je kunt hier het kraanwater niet drinken dus je moet telkens water kopen, en ik dacht dat het makkelijker was om 2 grote 5 liter flessen te kopen maar het is wel erg zwaar om te sjouwen. Jammer genoeg hebben we nog niet veel andere internationals ontmoet en zijn onze huisgenoten er nog niet. Ook kan het misschien wel komen doordat mensen denken dat wij locals zijn, want Cynthia is geboren in Taiwan dus we zien er allebei misschien niet als exchange studenten uit. Na het avond eten zijn we uit geweest in Wudakaou. Het was heel leuk, we zijn in verschillende clubs geweest en overal was gratis entree en gratis drinken voor ons omdat het lades night was.

Vrijdag sliep ik niet zo goed en werd ik vroeg wakker, toen ik naar de wc ging kwam ik erachter dat mijn huisgenoot was aangekomen. Anna en ze komt uit Italië. Ze was aardig en ze gaat hier ook Chinees studeren, alleen zij kan het al omdat ze ook Chinees studeert. Ik heb haar maar kort gesproken omdat ik daarna weer even ben gaan slapen. Toen heb ik met Cynthia geluncht en zijn we de Wu mart tegengekomen, een supermarkt dichterbij. Daarna heb ik met huisgenootjes geskyped. Ik heb toen met Cynthia en Floris avond gegeten, Floris studeert net als Cynthia in Rotterdam. Het eten hier is heel erg goedkoop, je betaalt rond de 20 yuan voor een maaltijd en dat is ongeveer 3 euro. ’s Avonds voordat ik ging slapen heb ik ook nog met Demi geskyped. Het was wel prettig om met mensen van thuis te praten.

Zaterdag was de registratiedag voor alle internationale studenten die komen studeren aan de PKU.  Je moest je aanmelden en ik moest superlang wachten tot ik aan de beurt was. Dus ik heb gekeken bij een stand van de Western Students Union (WSU) en ben van hun WeChat lid geworden. Tijdens de registratiedag heb ik veel mensen ontmoet, ook omdat alles lang duurde ben ik er bijna heel de dag geweest. Je moest je laten registreren en toen boven moest je nog een keer laten registreren. Ook moest je een zorgverzekering afsluiten en ik heb me opgegeven voor een language partner. Daarna heb ik nog een campus tour gedaan waarbij ik het meer en de pagode van de campus heb gezien, wat erg mooi was. ’s Avonds ben ik uit eten geweest in Wudakaou met een aantal mensen die ik had ontmoet. Luigi en Pietro uit Italië vrienden van Anna van dezelfde universiteit, Masashi en Maki uit Japan, Daniël, Floris, Cynthia en nog een paar anderen. Daar hebben we eerst wat drankjes gedaan en toen kwamen we andere Italianen tegen en zijn we naar Sanlitun gegaan om uit te gaan. We moesten de taxi terug nemen, omdat de metro en bussen niet meer gaan na 11 uur.

Zondag was ik erg moe en heb ik tot laat geslapen. Ik ben met Cynthia, Masashi, Anna, Luigi en Pietro gaan lunchen in de kantine. Het was nog wel een stukje lopen, ongeveer 15 minuten. Alles was in het Chinees, alle bordjes voor het eten dus het was erg moeilijk om wat te kiezen. Gelukkig kan Cynthia me helpen met het Chinees. Dus ik heb wat vegetarisch gegeten maar het was niet geweldig lekker. Daarna even gechillt en ’s avonds hebben we gegeten met wat mensen in de Zhonguancun area (waar de Global Village is) Eindelijk lekkere noodles soep met groenten.

Maandag heb ik voor het eerst baozi gegeten met Pietro, Anna en Luigi. Dat zijn een soort gestoomde broodjes, een soort van bapao, met groenten erin. Cynthia en Masashi moesten dingen met de universiteit regelen dus wij zijn alvast naar het zomerpaleis gegaan. Blijkbaar had je een oude en nieuwe, dus we zijn eerst naar het oude zomerpaleis gegaan. Het was heel mooi en echt super groot, we hebben echt heel erg veel gelopen en we hadden misschien net de helft gezien. Er waren veel meren met waterlelies, veel paadjes en veel leuke bruggetjes. Daarna zijn we naar het nieuwe zomerpaleis gegaan en we hebben daarvoor snel nog even geluncht want het was erg laat. Daar hebben we Cynthia en Masashi ontmoet, we konden alleen geen entreekaartje meer kopen voor het zomerpaleis zelf. Dat maakte niet heel veel uit, want het park zelf was weer supergroot en indrukwekkend. Er waren mooie gebouwen en een groot meer met mooie planten en bruggen. We zijn naar een eiland gelopen en daarna een stuk rondom het meer. Ook zijn we naar boven gegaan waarbij je een heel mooi uitzicht had over Beijing. Daarna waren we heel moe dus hebben we bij een van de kantines gegeten en zijn we gaan chillen. Anna en ik zijn naar Pietro gegaan, omdat Anna VPN wilde kopen. Toen hebben we Jonathan uit Australië, zijn huisgenoot ontmoet, hij kon voor ons gratis VPN installeren. Dus ik heb nu gratis VPN op mijn telefoon waarmee ik op Google en Facebook kan als ik mijn Global IP wifi aan heb van de Peking University, waarvan ik 120 uur heb per maand. Je hebt altijd wifi waar je alleen mee op WeChat en Chinese sites kan, maar als je op WhatsApp wil moet je je Global IP aanzet.

Dinsdag heb ik na het ontbijt een simkaart gekocht van Unicom zodat ik eindelijk overal bereikbaar ben. Cynthia kon me hier gelukkig mee helpen, ik ben heel blij dat ze Chinees kan want hier kan je heel slecht dingen regelen of vragen in het Engels. Daarna hebben we schoonmaak spullen gekocht, die ik deel met Anna en heb ik mijn kamer schoon gemaakt en fruit gegeten. Toen ben ik met Cynthia naar de Ikea gegaan waar je je voor op kon geven op de registratiedag. We gingen met 2 bussen en het was 1,5 uur rijden omdat er zo veel file was. In de Ikea heb ik de vega balletjes gegeten met couscous, ik kon eindelijk het menu lezen omdat hier wel Engels was. Het Engels op de campus valt me ook tegen, in de kantines is alles in het Chinees en ook de mensen die in de Global Village werken kunnen alleen Chinees. Alleen de mensen bij de receptie kunnen een beetje Engels.Ook hebben we een bureau/bedlamp gekocht bij de Ikea. Op de terugweg in de bus hebben we nog meer mensen ontmoet. Eenmaal thuis ben ik vroeg gaan slapen. Alle nieuwe mensen ontmoeten, alle dingen die ik nieuw meemaak en de volle en drukke dagen kosten veel energie maar het is wel super leuk allemaal!

Woensdag moesten ik, Anna, Luigi, Pietro en Lodewijk (hij studeert Chinees in Leiden) echt al om 7 uur ontbijten in de kantine omdat een Chinese placement test moesten doen om te kijken in wat voor niveau je geplaatst moest worden. Ik had gevraagd of ik het ook moest doen omdat ik echt nog geen Chinees kan, maar ik moest het alsnog doen. Uiteindelijk was het alleen een self assessment waardoor ze konden zien hoe ver je was met lezen, spreken, luisteren en schrijven. Ik heb bijna overal 1 ingevuld, wat nooit betekende over of je het begrijpt. Daarna hebben we met Pierre een jongen uit Frankrijk, gechillt bij een koffietentje. Verder heb ik uitgezocht hoe de was werkte, heb ik dat gedaan, opgehangen en toen snel geluncht. Daarna waren er allerlei informatie sessies over de campus, zorgverzekering, veiligheid, visum etc. Ik vond het erg saai en nutteloos omdat we deze dingen allemaal al zelf hadden uitgezocht omdat het al eerder nodig was. Daarna ben ik snel doorgegaan naar de orientation meeting van de School of Chinese as a Second Language, waar ik bij hoor. Hier kregen we soortgelijke informatie, maar was het gelukkig in het Engels en kregen we ook meer praktische informatie over het leven in Beijing/campus. Ook had Kiki mijn tutor die ik toegewezen had gekregen zich voorgesteld en heb ik me opgegeven voor een buddy. Het was een hele lange dag dus ik heb nog even kort geslapen in mijn kamer want daarna gingen we door naar een feest van de WSU waar we een kaartje voor hadden gekocht. Opeens ging het superhard waaien, regenen en onweren maar gelukkig werd het snel minder. Op het feest in Wudakaou was er pizza en drinken, ik heb met veel verschillende mensen gepraat en WeCat uitgewisseld. Er was ook nog een afterparty in de Global Warehouse.

Donderdag moesten we weer heel vroeg op, omdat we ons moesten registreren voor de Chinese language course. Er hing een lijst waarop stond in welk niveau je was geplaatst, daarna moest je in de rij gaan staan om je niveau door een leraar te laten checken. Toen moest je weer registreren en daarna kon je je boeken kopen. Nadat alles eindelijk geregeld was hebben we in de kantine gegeten, ben ik op zoek gegaan naar een apotheek voor litteken crème. Maki kon me gelukkig helpen met uitleggen omdat ze al Chinees spreekt. Daarna heb ik met Cynthia gechillt in mijn kamer, dingen opgeruimd en uitgezocht. Toen hebben we een keer niet in de kantine gegeten en ze hadden lekkere vegetarische noodles en loempia’s..

Vrijdag heb ik mijn rooster bekeken, wat echt een moeilijk wordt volgensmij. Ik heb elke dag ’s ochtends van 08.00 tot 10.00 les en ’s middags van 13.00 tot 15.00. Alleen op vrijdag heb ik van 08.00 tot 12.00 les. Dus ik hoop dat ik een beetje vroeg kan opstaan en niet te moe ben. Daarnaast moest ik ook nog mijn vakken in het Engels inplannen maar heel veel vakken hebben overlap, dus ik heb maar gewoon 2 vakken gekozen al lijken me die niet zo heel interessant. Ik denk dat ik aan de Chinese language course alleen al genoeg heb, het lijkt me best wel heel moeilijk en intensief. Dus ik hoop dat ik daarvoor genoeg ECTS kan krijgen om mee te laten tellen voor mijn minor. Dat is even afwachten, ook heb ik gevraagd aan de PKU of ze me hierbij konden helpen maar ik werd telkens doorgestuurd en zeiden dat ze me niet konden helpen maar ik vond ze ook niet zo behulpzaam dus dat was erg vervelend. Na al het gedoe ben ik weer naar de supermarkt geweest en hebben we ’s avonds gegeten in de kantine. Toen was ik best wel moe dus heb ik gechillt met Anna en mijn blog geschreven.

Zaterdag heb ik eindelijk weer een keer kunnen uitslapen en heb ik geluncht in de kantine met Anna en Cynthia. Ik begin eindelijk de weg op de campus beter te leren kennen gelukkig. De kantines zijn ongeveer 15 min lopen vanaf mijn kamer. Het international student center en de School of Chinese as a Second language zijn op 10 min afstand. Daarna heb ik een watervul machine uitgeprobeerd om mijn grote flessen mee te vullen. Dat werkte best goed en is veel handiger omdat het dichterbij en goedkoper is. Toen hebben we naar dingen gekeken die we kunnen bezoeken omdat we binnenkort onze enige week vrij hebben. We hebben weer in de kantine gegeten en ’s avonds zijn we uit geweest in Wudakaou. Ik heb voor het eerst een soort pannenkoek met sla uit en kruiden gegeten van een straat tentje, erg lekker.

Zondag heb ik fijn uitgeslapen, geluncht en mijn blog verder bijgeschreven. Ik ben eindelijk weer bij en ik hoop dat het me beter lukt om bij te houden nu ik niet meer zo’n grote achterstand heb. Ik heb alleen nog tijd gehad om alles bij te schrijven, maar ik zal zo snel mogelijk proberen om er ook foto’s bij te plaatsen. Morgen beginnen mijn lessen, dus ik ben heel benieuwd hoe moeilijk het is en hoe druk het gaat worden!

1. Ron:
    11 september 2016
    Mooi avontuur Milon en wat gaaf dat je zoveel nieuwe mensen ontmoet.
    Succes met je lessen!
  2. Marion:
    11 september 2016
    Tjonge wat klinkt dat ongelooflijk groot daar op de campus! Verdwaal maar niet!
    Spannend hoe de lessen zullen gaan! Succes morgen!
  3. Ada:
    12 september 2016
    Hoi Milon, heel erg leuk om je belevenissen te volgen. Heel veel succes met alles.