Aangekomen in Beijing!

11 september 2016 - Beijing, China

Hee! Het is alweer even geleden wanneer ik voor het laatst heb geschreven. Ik heb inmiddels een achterstand opgelopen met mijn blog dus in deze blog vertel ik nog over het einde van onze reis tot dat ik naar de campus ging.

Zondag 14 augustus zijn we met de nachttrein naar Beijing gegaan. We hadden gelukkig een cabine met zijn vieren, we hadden noodles meegenomen als avondeten. Ik heb prima kunnen slapen en we kwamen ’s ochtends vroeg aan in Beijing. De stad waar ik een half jaar zal blijven. Heel gek en het besef moest ook nog komen.

Maandag zijn we nadat we in het hostel hadden ingecheckt en hadden ontbeten naar de Temple of Heaven geweest. Het was heel erg mooi, alleen ik had verwacht dat het wat groter zou zijn. Het was heel groot en het had veel verschillende gebouwen. ’s Avonds zijn we naar Wangfujing geweest, dat was een winkelstraat waar een leuke sfeer hangt. Daar heb je ook een straatje met street food met de gekste dingen zoals levende schorpioenen, maar ook wel echt zielige dingen.

Dinsdag zijn we na het ontbijt met de metro naar het Olympisch stadion geweest. Daar hebben we de Water kubus gezien en zijn we in het Vogelnest geweest. Dat was erg leuk om te zien, ook omdat de Olympische spelen tegelijkertijd bezig waren maar dan in Rio. Yas, Lin en ik zijn even in de startblokken gaan staan van de atletiekbaan. Daarna zijn we naar de Peking University gegaan omdat mama, Yas en Lin dan konden zien waar ik een semester zal blijven. De campus was echt supergroot en echt een doolhof en alles staat ook in het Chinees. We hebben het meer en de pagode gezien wat er wel heel mooi en sfeervol uit zag. Ook hadden we de bibliotheek gevonden maar daar konden we helaas niet in omdat ik mijn studentenkaart nog niet had. Het was leuk om het al een beetje te zien, maar ik moet het nog maar beter verkennen.

Woensdag zijn we heel vroeg naar de lange muur geweest bij het Mutianyu deel. Het was 2 uur rijden en toen zijn we met de kabelbaan omhoog gegaan. Vanaf daar hebben we heel steil omhoog gelopen. Het was best wel zwaar maar wel echt super mooi en indrukwekkend. Het is zo groot en de muur loopt zo ver door. We zijn helemaal naar de top geklommen waar je een heel mooi uitzicht had over de muur. Daarna zijn we naar de zijdemarkt geweest, waar je echt van alles kon kopen. Veel goede namaak dingen zoals schoenen, waarbij je goed kunt afdingen.

Donderdag regende het heel hard, dus zijn we na het ontbijt op zoek gegaan naar een kapper omdat Lin haar haar wilde laten verven. Uiteindelijk hadden we er een gevonden die ons begreep met een soort app waarbij je in het Engels of Chinees kan praten en die het dan vertaald. Daar hebben we wel iets van 4 uur gezeten, maar het resultaat was wel erg mooi. Ook hebben we ondertussen met de kapper en de assistent een beetje kunnen socializen. Het viel me op dat hier alle kappers mannelijk zijn. ’s Avonds was het gestopt met regenen en zijn we naar het Ti’an men plein geweest, maar het was helaas dicht. Het gebouw van de buitenkant met een groot schilderij van Mao was wel al erg indrukwekkend om te zien. Toen we terug in het hostel waren kreeg ik van mama, Yas en Lin 2 boekjes, 1 met foto’s van vriendinnen en familie die ze hadden gezocht tussen mijn foto’s en 1 met allemaal verhaaltjes die zijn geschreven door vrienden en familie. Echt super lief en leuk dat ik dat kan meenemen naar mijn kamer!

Vrijdag zijn we super vroeg opgestaan omdat mama, Yas en Lin vroeg naar het vliegveld moesten. Ze konden het ontbijt meenemen en we zijn met hun koffers naar het einde van de straat gelopen, omdat de straat te smal was voor de auto. Daar hebben we afscheid genomen en heb ik ze nog uitgezwaaid. Het was best wel gek om alleen terug te lopen, ik heb eerst nog maar even geslapen omdat het nog zo vroeg was. Daarna heb ik een beetje uitgerust gelezen en een chill dag gehouden. Het was wel heel gek om opeens alleen te zijn, maar ook wel nodig om even uit te rusten van de de drukke 3 weken reizen.

Vanaf zaterdag was ik een week alleen in het hostel. Ik heb veel bijgeslapen en uitgerust, een beetje gelezen. Na een paar dagen begon ik me wel een beetje alleen te voelen maar toen raakte ik aan de praat met 2 meisjes die in het hostel werken als vakantiebaan. Zij waren erg aardig en daarmee heb ik Chinees schaken gedaan, wat erg moeilijk was. Wat andere spelletjes en zijn we samen naar de Temple of Earth geweest alleen daar konden we niet in. Het park was wel leuk. Verder heb ik de buurt een beetje verkend en heb ik met mensen van thuis geskyped. Ook heb ik voor het eerst dumplings gegeten, echt super lekker. Het is een soort dun deeg met daarin groenten en ei voor de vegetarische variant, wat gekookt is. Verder ben ik naar de Houtai area geweest langs het water, wat erg mooi was en er hing een chille sfeer. Na een week alleen te zijn geweest, kon ik 4 dagen bij Daniël, een jongen uit Leiden die ook op exchange ging in Beijing, in zijn appartement verblijven. Ik was gelukkig niet meer zo alleen heel de tijd. Ik ben nog een keer naar Wangfujing geweest. Ook zijn we naar Sanlitun geweest, een erg moderne buurt met allemaal super grote luxe winkels. Verder zijn we naar de Lama tempel geweest, dat was erg mooi met allerlei doorgangetjes en buddha’s binnenin de tempels.  Daarnaast heb ik nog geskyped voordat ik naar de campus kon gaan. Morgen kan ik naar de campus dus ik ben erg benieuwd!